Przejdź do treści
Strona główna » Firma » 4 porady jak skutecznie zarządzać firmą

4 porady jak skutecznie zarządzać firmą

  • przez

Prowadzenie własnej działalności gospodarczej jest niełatwym zadaniem. Przedsiębiorca jest odpowiedzialny za swoich pracowników, a także wiele procesów odbywających się w firmie. Kiedy w grę wchodzi małe przedsiębiorstwo, nie jest jeszcze tak trudno, jednak w przypadku rozwijającej się firmy, przeobrażanie jej w duży podmiot, może być coraz cięższe. Czytając dalej dowiesz się, jakie zarządzanie przedsiębiorstwem jest skuteczne.

1. Stwórz pewien system, dzięki któremu będziesz w stanie nadzorować swoją firmę. Odpowiednia organizacja przedsiębiorstwa pozwoli zyskać większą kontrolę. Często przedsiębiorcy korzystają wyłącznie z analiz finansowych. Co prawda daje to pewien ogląd na działanie firmy, ale tylko na ostateczne wyniki. Zasoby finansowe bowiem są zależne od całej masy drobnych działań. Z tego powodu warto postawić na metodę strategicznej karty wyników. Czym ona jest?

Chodzi o przeanalizowanie wszystkich obszarów działalności przedsiębiorstwa w celu określenia tych rzeczy, które faktycznie wpływają na kondycję firmy. Z tego powodu konieczne jest sprawdzenie rentowności każdego z obszarów działalności. Może to zająć więcej czasu, ale w dłuższej perspektywie zyskasz faktyczny ogląd na najważniejsze sprawy.

2. Cały czas bądź świadom zagrożeń ze strony konkurencji, ale nie bądź wrogo nastawiony. O czym mowa? Informacyjne zasoby organizacji, a konkretnie – jednej organizacji, są znacznie ograniczone. Z kolei konkurencja jest bardzo dobrym źródłem wiedzy w wielu zakresach. Chodzi przecież o kampanie reklamowe, interakcje z klientami, ofertę. Inne firmy pozwalają też na ocenę skuteczności własnych pracowników. Jednak dlaczego nie zawsze konkurencja musi być przeciwnikiem? Warto podać przykład największych koncernów produkujących smartfony – Samsung i Apple. Mianowicie, Samsung zajmuje się produkcją ekranów do popularnych iPhone’ów, dzięki czemu obie firmy mogą się swobodnie rozwijać.

3. Określ cel, w którym zmierza lub ma zmierzać firma. Ten punkt łączy się z poprzednim, ponieważ dokładna analiza konkurencji powinna w tym przypadku znacznie pomóc. Mowa o sytuacji, kiedy konkurencja sprzedająca podobne do Ciebie produkty A oraz B, skupia się bardziej na A, ponieważ akurat ten bardziej spodobał się klientom.

Wniosek z tego jest taki, że w przypadku produktu B jest luka na rynku, a więc warto zainwestować w stworzenie oryginalnego i przykuwającego odpowiednika tegoż B. Pamiętaj jednak o własnej analizie. Kiedy sprzedajesz coś dobrze, nadal to rozwijaj. Często okazuje się też, że rezygnacja z kilku mniej rentownych produktów, znacznie polepsza funkcjonowanie firmy. Co prawda skończą się przychody z nimi związane, ale tutaj zarządzanie przedsiębiorstwem stanie się lepiej ukierunkowane – skupisz się na ważniejszych sprawach, które przyniosą lepsze efekty.

4. Przemyśl skorzystanie z outsourcingu. To ostatnimi czasy bardzo popularna metoda zoptymalizowania efektywności pracy działalności. Zarządzanie firmą i wszystkimi jej działami jest bardzo trudne, dlatego nic nie stoi na przeszkodzie, żeby dany dział oddać w ręce innego przedsiębiorstwa. Outsourcing polega właśnie na skorzystaniu z usług firmy działającej w danym obszarze, którym jest zainteresowane Twoje przedsiębiorstwo. Często chodzi na przykład o dział IT, administrację pracowników, księgowość itd.

Kiedy potrzebujesz zatrudnić kilku księgowych, możesz nie wiedzieć, czego konkretnie od nich oczekiwać, możesz również mieć problemy z nadzorem ich pracy. W przypadku skorzystania z firmy outsourcingowej w tym zakresie, na pewno będziesz dostawać konkretne i precyzyjne raporty. Co więcej, zyskasz dostęp do pracowników o sporym doświadczeniu, a także posiadających wiedzę bazującą na latach współpracy ich rodzimej firmy z innymi podmiotami. Dzięki temu można nie tylko ograniczyć ryzyko zatrudnienia niekompetentnego pracownika, ale też ograniczyć koszty firmy. Dlaczego? Nie trzeba przecież tworzyć nowych stanowisk pracy, które mogą wymagać wynajęcia dodatkowej powierzchni, kupienia specjalistycznego sprzętu itd.